Nabídka vzdělávacích zdrojů

Autor: Jakub Holec
Výuková aktivita seznamuje žáky s platformou iNaturalist a konceptem BioBlitz. Žáci se v rámci ní naučí dokumentovat biodiverzitu ve svém okolí pomocí digitálních technologií. Aktivita významně rozvíjí digitální kompetence…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Hana Vybíralová
Aktivita navazuje na terénní průzkum okolí školy a je zaměřena na vyhledávání a analýzu informací ve specializovaném mapovém portálu a následné zpracovaní dat v aplikaci pro výpočet chladící funkce veřejné zeleně.
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Hana Vybíralová
Aktivita je zaměřena na třídění a grafickou vizualizaci vědomostí prostřednictvím myšlenkových map. Princip tvorby takových grafických výstupů je představen na příkladu problematiky biologie řas, je však možné ho aplikovat na libovolné téma.
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Hana Vybíralová
Aktivita je zaměřena na vizualizaci dat souvisejících s neklidnými regiony Asie, jako jsou výdaje na zbrojení či migrační koeficienty, a to v podobě kartogramu a tematické mapy.
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Jakub Holec
Aktivita navazuje na předchozí hodinu, která byla zaměřena na důležité makroživiny (sacharidy, tuky, bílkoviny, minerální látky a vitamíny). V návaznosti na získané znalosti si žáci s pomocí kalorických tabulek vytvářejí vlastní j…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Jakub Holec
Tato aktivita umožní žákům pochopit uspořádání lidského těla od celých orgánových soustav až po nejmenší úroveň jednotlivých buněk v rámci vybraných tkání. Prostřednictvím digitálních technologií a…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Jakub Holec
Žáci se v rámci aktivity zabývají evolucí člověka s důrazem na typický lidský znak, kterým je trvalá chůze po dvou končetinách. Zkoumají stopy, které zanechali naši předci před několika miliony let, a vyvozují hypotézy k tomu, jakým…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Hanka Neužilová Žáková DiS.
Tato aktivita pomáhá žákům upevnit si důležité pojmy a souvislosti z tématu voda kolem nás pomocí tvorby online myšlenkové mapy.
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Hanka Neužilová Žáková DiS.
Tato aktivita pomáhá žákům upevnit si informace o minerálech, pochopit jejich význam a využití a zároveň ukazuje možnosti digitálního uchovávání získaných informací.
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Hana Vybíralová
Aktivita je zaměřena na mapování biodiverzity v určené oblasti (okolí školy, obec apod.) pomocí webové platformy a s ní spojené aplikace, jejíž uživatelé tvoří celosvětovou komunitu pro sdílení dat a informací o pozorovaných organismech.
článek
Autor: Hana Vybíralová
Aktivita je zaměřena na rozpoznávání druhů ptáků v okolí školy pomocí mobilní aplikace a následné zpracování do interaktivní mapy.
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Jakub Holec
Článek se zaměřuje na virtuální pitvu jako na vhodnou alternativu k provádění reálné pitvy. Součástí článku jsou ukázky konkrétních aplikací, pomocí kterých se žáci mohou seznamovat s vnější a vnitřní stavbou…
článek
digitální technologie
virtuální pitva
anatomie živočichů
živočichové
Biologie
Autor: Jakub Holec, Daniel Suchánek, Matouš Outrata, Jitka Jarníková
Pětiminutovka ukazuje možnosti využití aplikace iNaturalist v hodinách přírodopisu. Aplikace pomáhá žákům a učitelům při poznávání rostlin a zvířat během výuky v přírodě a zároveň umožňuje sdílet výsledky jejich pozorování s dal…
video
Přírodopis
digitální gramotnost
environmentální výchova
výuka venku
digitální technologie
Autor: Jakub Holec
Článek se zaměřuje na využívání volně dostupných aplikací k určování rostlin, živočichů a hub včetně sdílení vlastního pozorování přírody s odbornou komunitou. Obsahem článku jsou vybrané aplikace a webové stránky, kter…
článek
Autor: Jakub Holec
Článek se zaměřuje na možnosti uplatňování digitálních technologií ve výuce přírodopisu a biologie. Hlavní částí textu jsou náměty na učební činnosti žáků v rámci různých fází badatelsky orientované výuky. Ta…
článek
Autor: Jakub Holec
Webinář se zaměřuje na možnosti uplatnění digitálních technologií ve výuce přírodopisu na 2. stupni základní školy. Cílem je popsat, v čem lze spatřovat hlavní potenciál digitálních technologií pro podporu učení žáků v př…
webinář
Autor: Mgr. Lenka Benediktová
Materiál se zaměřuje na problémy spojené s výukou tématu fotosyntéza, které byly zjištěny od učitelů napříč Českou republikou. Článek nabízí náměty pro využívání konkrétních aplikací a videí pro podporu v…
článek
Autor: Mgr. Lenka Benediktová, Mgr. Petra Vágnerová, prof. RNDr. Michal Mergl, CSc.
Autoři materiálu si kladou za cíl překonat problémy spojené s výukou tématu zoologie bezobratlých, které byly zjištěny od učitelů napříč Českou republikou. Článek obsahuje námět na procvičování systému bezobratlých živočichů pomocí…
aplikace
Autor: Klára Kimáková
Žáci se během této aktivity seznámí s praktickým využitím nerostů, s jejich zpracováním a výskytem kolem nás. Za pomocí tabletu pořídí fotografie nebo krátké videozáznamy, které budou zpracovávat v dalších…
článek
Autor: Klára Kimáková
Žáci se během této aktivity seznámí s praktickým využitím nerostů, s jejich zpracováním a výskytem kolem nás. Za pomocí tabletu pořídí fotografie nebo krátké videozáznamy, které budou zpracovávat v dalších…
článek
Autor: Klára Kimáková
Žáci se během této aktivity seznámí s praktickým využitím nerostů, s jejich zpracováním a výskytem kolem nás. Za pomocí tabletu pořídí fotografie nebo krátké videozáznamy, které budou zpracovávat v dalších…
článek
Autor: MFF UK
Článek jako součást širšího materiálu se zaměřuje na možnosti pozorování detailů přírody pomocí digitálních technologií. Ukazuje na možnosti uplatňování USB mikroskopů a nástavců s makro čočkou při výuce, ve které žá…
článek
Autor: Eva Fanfulová, Markéta Čonková
Webinář představuje několik aktivit na rozvoj digitální gramotnosti napříč předměty na 2. stupni základní školy. Každá aktivita je popsána z hlediska jejího přínosu z hlediska digitální gramotnosti žáků. Pro přírodopis je představena aktivita…
webinář
Autor: Tereza Odcházelová, Jakub Holec
Aktivita je zaměřena na sluch. Žáci využívají digitálních technologií ke sběru, zpracování a vyhodnocování dat o hlasitosti zvuku v různém typu prostředí. Je zde patrné propojení s dalšími vzdělávacími obory jako je např. V…
článek
Přírodopis
Fyzika
Autor: Jakub Holec
Článek seznamuje čtenáře s možnostmi využití digitálních technologií v přírodovědné výuce. Konkrétně se jedná o volně dostupné aplikace umožňující snadno a rychle určovat rostliny. Jako příklad slouží aplikace PictureThis. Důraz je…
článek
Autor: Jakub Holec
Aktivita představuje zajímavý způsob, kterým mohou žáci znázornit buněčné organely za využití programu pro tvorbu komiksů StoryboardThat. Žáci jednotlivé organely připodobní k různým místnostem (například školy) a vytvoří komiks. Aktivita…
článek
Autor: Jakub Holec
Námět aktivity je postaven na pozorování volně žijících živočichů nebo planě rostoucích rostlin v okolí školy a pořízení vlastní fotografie. Dále žáci za pomocí vhodných zdrojů vytváří "Kartu živočicha / rostliny", kde uvá…
článek
Autor: Lenka Skýbová
Prostřednictvím tématu zabývajícího se příčinami vymírání goril horských na Zemi se žáci seznámí se zápornými vlivy člověka na životní prostředí a objeví souvislosti mezi výrobou mobilních telefonů a ú…
učebnice
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
Přírodopis
Autor: Mgr. Eva Klubalová
Prezentace v kombinaci s vlastní tvorbou digitálního herbáře žáků má za úkol představit žákům koncept sdíleného digitálního herbáře. Představovaná prezentace snímků rostlin ukazuje rozmanité druhy rostlin, které rostou v mí…
učebnice
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
Přírodopis