Nabídka vzdělávacích zdrojů

Autor: Barbora Jeřábková
Článek na konkrétních příkladech ukazuje, jaké možnosti mohou digitální technologie poskytnout pro individuální přístup k žákům. Někteří žáci díky nim "překračují hranice", které by se z pohledu učitele mohly jevit jako nedosažiteln…
článek
Autor: RNDr. Irena Dvořáková, Ph.D., RNDr. Věra Koudelková, Ph.D.
Publikace je k dispozici v elektronické podobě. Uvádí pět aktivit popisujících různé způsoby využití, které byly několikrát ověřeny ve výuce. Publikace se věnuje aktivitám Akustika s PC, Astronomie s PC, Laboratorní práce s počítačem podporovaný…
učebnice
ICT ve fyzice
Autor: Mgr. Ivana Chmelařová
V článku najdou učitelé cizích jazyků ukázku jednoduchého, efektivního využítí nástroje Padlet v jazykových hodinách nejen distančního vzdělávání.
článek
Autor: Mgr. Ivana Chmelařová
V distanční výuce a při používání digitálních technologií se žáci setkávají s nutností použít klávesnici na počítači (tabletu atd.). Žáci si uvědomují, že nevystačí s českou klávesnicí. Článek přin…
článek
Autor: Andrea Tláskalová
V lekci zaměřené na pozorování proměn přírody využívá paní učitelka časosběrné video pro pozorování "barevných" pokusů. V lekci je zařazeno přibližně od 20 minuty. Časosběrné video umožňuje dětem pozorovat a popsat jevy, které jsou pro ně v delš…
video
Autor: Hana Havlínová, Martina Štikarovská
Článek nabízí inspiraci pro využití digitálních technologií ve výuce (nejen matematiky) a odkazuje na konkrétní aplikace, které jsou ve výuce vyzkoušené.
článek
Autor: neuveden
Dvouminutové video nás upozorňuje, že internet nemá žádného editora, který by kontroloval jeho obsah. Proto se zde můžeme setkat s nesmysly uveřejněnými z nedbalosti nebo úmyslně. Je tedy vhodné si informace ověřovat i z jiného zdroje.
video
Autor: neuveden
Když píšeme dopis, dodržujeme určitá formální pravidla. Ve dvouminutovém videu se dozvíme, jak je to při psaní mailu.
video
Autor: neuveden
Dvouminutové video upozorňuje na problematiku autorských práv. Podle současného autorského zákona si můžete stáhnout v podstatě cokoliv, ale pouze pro svou vlastní potřebu. Nemůžete cizí díla jakkoliv sdílet bez souhlasu autora nebo vydavatele. Díla označena…
video
Autor: Zuzana Cháberová
20 minutová lekce projektu UčíTelka je zaměřena na bezpečné chování na internetu. Děti řeší konkrétní situace, které mohou nastat. Diskutují, zda můžeme věřit v pravdivost všech informací uveřejněných na internetu a co je to digitální…
video
Autor: neuveden
Krátké video varuje před rizikem schůzky s "přítelem" z internetu. Seznamuje s kroky, které útočník podniká, aby získal důvěru své oběti a varuje před prostředím, kde na něj děti často mohou narazit.
video
Autor: neuveden
Krátké video seznamuje s problematikou autorských práv a nelegálního stahování. Zmiňuje také problematiku vkládání komentářů v diskuzích, díky kterým se uživatel může snadno octnout za hranicí zákona.
video
Autor: Lucie Tůmová
Článek se zabývá tvorbou interaktivního herbáře, který tvořili žáci 4. tříd základní školy. Tento herbář tvořili pomocí bezplatné mobilní aplikace PlantNet. V rámci dvou vyučovacích hodin se žáci s učitelem odebrali k…
článek
Autor: Lucie Tůmová
Text ukazuje zapojení digitálních technologií do výuky na situaci, která je velmi blízká běžnému životu žáků. Následná tvorba scénáře vlastního videonávodu (příp. jeho natočení) dává žákům pří…
článek
Autor: Martina Štikarovská
Příspěvek s praktickými ukázkami aktivit a výsledky žáků při práci na tabletech už od prvního ročníku. V článku najdete tipy, jak všemožně zapojit aktivitu Zapojte se! ze SMART Notebooku do různých částí hodiny. S touto aktivitou můžete pracovat s dětmi ve…
článek
Autor: neuveden
E-book obsahuje důležité informace z oblasti internetové bezpečnosti, mediální a digitální gramotnosti. Vyučující, žáci i rodiče zde najdou odpovědi na otázky, co je kiberšikana, jak rozpoznat internetového predátora, který se vydává za…
učebnice
Marie Mališková
Autor: Martina Štikarovská
Příspěvek objasňuje důvody, proč mají učitelé věnovat pozornost osvojování návyků spojených s psaním na dotykovém zařízení nebo na klávesnici a jaké jsou odlišnosti od běžného psaní. Nabízí tipy na konkrétní…
článek
Autor: Eva Nováková
Text na konkrétním příkladu ukazuje, jak lze připravit matematické zadání, které nesměřuje pouze k rutinním výpočtům, ale poskytne žákům prostor k hledání souvislostí. Vede je k posouzení úplnosti dat s ohledem na řešený probl…
článek
Autor: Pavlína Loňková
Lapbook je papírová interaktivní kniha, se kterou učitelé již pracují. Využití digitálních technologií nabízí možnosti, jak jeho interkativitu rozšířit. Jak využitím konkrétních aplikací v rámci přípravy jednotliv…
článek
Autor: Pavlína Loňková
Webinář zaměřený na formativní hodnocení provází účastníky konkrétní lekcí pro žáky 4. ročníku. Lekce je obsahově zaměřena na učivo vlastivědy - poznávání zemí Evropy s cílem naučit žáky pracovat s klíčov…
webinář
Autor: neuveden
Katedra technické a informační výchovy pod vedením doc. J. Dostála zpracovala a uveřejnila soubor vybraných videí, která lze vhodně využít k naplňování očekávaných výstupů vzdělávací oblasti Člověk a svět práce. Jsou uspořá…
video
Autor: Andrea Tláskalová
Text na konkrétní aktivitě ukazuje smysluplnost využívání digitálních technologií ve výuce na 1. stupni základní školy. Zkoumání teplotních rozdílů, do kterého jsou zapojeny i digitální technologie, umožňuje žá…
článek
Autor: Andrea Tláskalová
Propojení badatelských aktivit s digitálními technologiemi umožňuje rozšířit spektrum činností, kterým se mohou žáci na 1. stupni věnovat. Jedná se o silný motivační prvek pro jejich další poznávání v oblasti přírodní…
článek
Autor: Andrea Tláskalová
Výuková aktivita zaměřená na pozorování s využitím digitálního záznamu – fotografie, video, časosběr je příkladem smysluplného využití digitálních technologií ve výuce na 1. stupni. Je vhodné ji realizovat jako dlouhodob…
článek
Autor: Petra Cemerková Golová
  Podrobný popis dlouhodobého projektu je zaměřen především na rozvíjení čtenářské gramotnosti. Tvorba vlastního sdělení na 1. stupni neprobíhá pouze v písemné podobě, ale i v podobě ústní a může mít i podobu obrazovou. V č…
článek
Autor: Petra Cemerková Golová
Podrobný popis dlouhodobého projektu je zaměřen především na rozvíjení čtenářské gramotnosti. Tvorba vlastního sdělení na 1. stupni neprobíhá pouze v písemné podobě, ale i v podobě ústní a může mít i podobu obrazovou. V čá…
článek
Autor: Martina Štikarovská
Text představuje aktivity, které umožňují žákům, aby si postupně osvojili dovednost vytvářet vlastní text v digitální podobě. Autorka sice uvádí zkušenosti s využitím konkrétního SW, ale mohou být inspirací na činnosti a aktivity i pro učitele,…
článek
Autor: Hana Havlínová
Text odpovídá na otázku, proč bychom měli věnovat pozornost čtení elektronických textů již na 1. stupni základní školy. A nabízí návod, jak na to.
článek
Autor: Lucie Tůmová
Článek je ukázkou využití digitálních technologií ve výuce. Žáci si mohou v konkrétní situaci (výroba podle videonávodu) uvědomit, že technologie mohou být využívány smysluplně a účelně.
článek
Autor: Andrea Tláskalová
Výuková aktivita Sledování vývoje motýlů je zaměřená na pozorování vývoje motýlů s využitím digitálního záznamu – fotografie, video, časosběr. Aktivita přirozeným způsobem vede žáky k porozumění životnímu cyklu…
článek