Nabídka vzdělávacích zdrojů
Autor: Bc. Veronika Procházková
Aktivitu Algebraické dlaždice – mnohočleny lze využít při výuce sčítání a odčítání mnohočlenů v matematice na druhém stupni základní školy. Součástí aktivity je pracovní list obsahující sadu příkladů, kter…
Autor: Mgr. Markéta Adamcová
Výuková aktivita je součástí slohové a komunikační výchovy a zabývá se administrativním funkčním stylem. Díky aktivitě žáci absolvují online pohovor a vyzkouší si skupinovou formu výběrového řízení assessment…
Autor: Tatiana Tupá Bírešová
Jedná se o tři výukové hodiny zaměřené na výuku nového tématu, konkrétně na téma středověké společnosti. Jednotlivé hodiny lze využít i pro jiná témata jako například proměny novověké či moderní společnosti, stejně tak je lze využ…
Autor: Tatiana Tupá Bírešová
V rámci série tří vyučovacích hodin se žáci/žákyně seznámí se základními fakty o třicetileté válce, a to skrze využití QR kódů. Po objasnění všech informací si žáci ve skupinách vyberou jednu část vá…
Autor: Mgr. Pavlína Jurzykowská DEA
Francie je právem označována za gastronomický ráj – i proto se v dnešní výukové aktivitě do hodin francouzského jazyka zaměříme právě na obohacení slovní zásoby z této oblasti. Z hlediska gramatiky se podíváme na to, jak…
Autor: Ing. Kateřina Kašparová Ph.D.
V této výukové aktivitě se žáci seznámí s konceptem rodinného rozpočtu a budou pracovat na vytvoření fiktivního rodinného rozpočtu. Žáci budou využívat internetové vyhledávače ke zjištění informací, týkajících…
Autor: Mgr. Pavlína Jurzykowská DEA
Tato výuková aktivita slouží k rozšíření nové slovní zásoby na téma „školní pomůcky“. Zároveň se žáci seznámí s výukovou platformou Genial.ly. Jedná se o užitečnou aplikaci pro tvorbu kreativního a…
Autor: Mgr. Daniel Mareš
Termodynamické děje s plynem patří k fyzikálním kapitolám, které jsou pro žáky těžko uchopitelné, jelikož se s nimi v běžném životě nesetkají a pedagog nemá v učebně aparaturu, díky které by mohl tyto děje názorně a pochopitelně demonstrovat. Pracovn…
Autor: Mgr. Zdeňka Lišková
Hledáte tabulkovou aplikaci, se kterou byste v hodinách matematiky mohli s žáky jednoduše pracovat? Anebo hledáte jednodušší alternativu Excelu? Možným řešením je aplikace Numbers. V tomto článku si ukážeme základní nastavení aplikace a…
Autor: Bc. Veronika Procházková
Výuková aktivita určená do hodin matematiky pro žáky základních škol, rozvíjející digitální gramotnost prostřednictvím práce v matematickém softwaru. Žáci pracují s čtyřúhelníky (rovnoběžníky a lichoběžn…
Autor: PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.
Tento článek je metodickým textem zamýšleným jako doprovodný materiál k seriálu zaměřenému na tzv. argumentační esej. Seriál je inspirován pojetím eseje na školách s programem International Baccalaureate, které působí i v Česk…
Autor: Mgr. Zdeňka Lišková
Tato aktivita se zaměřuje na práci s daty v tabulce. Žáci pracují s reálnými daty ze statistik Českého statistického úřadu. Úkolem žáků je tyto informace analyzovat a následně vytvářet vlastní tabulky a diagramy ze získaných dat v aplikaci…
Autor: Mgr. Zdeňka Lišková
Cílem této aktivity je porovnání nabídek půjček od bank a nebankovních společností s využitím aplikace Numbers. Žáci budou pracovat s online kalkulačkami na půjčky u jednotlivých typů společností a následně budou analyzovat získaná data. Žáci…
Autor: Mgr. Pavel Žalský
V aktivitě žáci pracují s online historickou mapou a samostatně hledají územní změny, které měly zásadní vliv na vývoj Evropy v 19. století i později. Aktivitu tak lze použít jako evokaci k vývoji Evropy po francouzské revoluci nebo naopak jako reflexi, zad…
Autor: Mgr. Pavlína Jurzykowská DEA
Francie je epicentrem módního průmyslu a má dlouhou historii spojenou s „Haute couture“. Téma ztělesnění luxusu a špičkového řemeslného umění v oblasti oblečení proto nesmí chybět ani v hodinách francouzštiny. Tato výuková aktivita…
Autor: PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.
Zásadním zdrojem bude pro tento seriál publikace autorek Wendy Heydorn a Susan Jesudason Decoding Theory of Knowledge for the IB Diploma (2013). Tyto autorky definují argumentaci následovně: „Logická, souvislá, přesvědčivá a přesná diskuse založená na důkazech a otevřen…
Autor: PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.
Zásadním zdrojem bude pro tento seriál publikace autorek Wendy Heydorn a Susan Jesudason Decoding Theory of Knowledge for the IB Diploma (2013). Tyto autorky definují argumentaci následovně: „Logická, souvislá, přesvědčivá a přesná diskuse založená na důkazech a otevřen…
Autor: PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.
Zásadním zdrojem bude pro tento seriál publikace autorek Wendy Heydorn a Susan Jesudason Decoding Theory of Knowledge for the IB Diploma (2013). Tyto autorky definují argumentaci následovně: „Logická, souvislá, přesvědčivá a přesná diskuse založená na důkazech a otevřen…
Autor: Veronika Korbelová, Pavlína Jurzykowská
Cílem této výukové aktivity je zvládnout jednoduchou konverzaci o oblíbených či neoblíbených aktivitách a kroužcích. Žáci se naučí časovat sloveso umět (können) a pracují s předpřipravenou tabulku Microsoft Excel, díky které se dozv…
Autor: Veronika Korbelová
Úkolem žáků je pomocí aplikace „Strange Garden“ nafotit oblíbená místa ve škole / i školní pomůcky, popsat je a vytvořit na základě nafocených míst a předmětů prezentaci. Aktivita rozvíjí zábavnou formou jejich jazykové…
Autor: PhDr. Hana Havlínová Ph.D., Martin Müller
Místně zakotvené učení je metodou, která klade důraz na propojení vzdělávání s konkrétní lokalitou a využití mezipředmětových vztahů. Žákům tak poskytuje smysluplný kontext a může zvýšit jejich zájem o historii naší…
Autor: David Nekola
Žáci vytvářejí on-line kvíz na vybraný (nejen) gramatický jev v cizím jazyce. Vytváření kvízu vyžaduje hlubší porozumění danému tématu a představivost. Žáci rozvíjejí digitální kompetence nejen samotnou…
Autor: Jitka Jandová
Tento článek vznikl jako úvodní vhled do možností realizace experimentu ve výuce fyziky ve všech stupních vzdělávání. Shrnuje základní výhody a nevýhody jednotlivých typů experimentu a obsahuje aktuální informace a odkazy souvisej…
Autor: Lukáš Borovička
Návrh vyučovací hodiny zaměřené na hodnocení poezie, v širším pojetí (zejména rozšířený vzorek respondentů) je možné využít i pro školní projekt. Obsahuje i teoretické zdůvodnění, proč je podstatné v hodinách…
Autor: Markéta Adamcová
Článek odkazuje na výukovou aktivitu, jež má projektový charakter. Propojuje hned několik vzdělávacích oblastí a umožňuje aplikaci znalostí z českého jazyka v praxi. Žáci se po teoretickém úvodu ve škole pustí do vlastního terénní…
Autor: Petr Vraný
Vytvoření osobního rozpočtu zábavnou formou pomocí on-line aplikace, tabulkového editoru a varianty za použití papíru a kalkulačky. Díky použití jednoduchých digitálních nástrojů dochází k rozvíjení finanční a digitá…
Autor: Pavlína Jurzykowská
Rozpoznávání nenávistných projevů na sociálních sítích. Výstupem je aktivizace citlivosti žáků vůči předsudkům a zjednodušujícím soudům o společnosti (zejména o menšinách) na sociálních sítích. Pro…
Autor: Pavla Marečková
Po vydání Dodatku ke Společnému evropskému referenčnímu rámci pro jazyky v roce 2020 představuje jazyková mediace často diskutované téma. Zatímco v mnohých evropských zemích je mediace již více než 20 let vnímána jako stěžejní č…