Nabídka vzdělávacích zdrojů

Autor: Mgr. et Mgr. Tatiana Tupá Bírešová
Aktivita se zaměřuje na poznání historie židovské komunity ve vašem městě. Žáci vytvářejí prohlídkovou trasu po klíčových místech židovské komunity v konkrétní obci. Tuto trasu zpracovávají pomocí internetových strá…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Pavel Žalský
Článek se zaměřuje na využití aplikace Genially pro tvorbu online stanovišť ve výuce dějepisu. Autor popisuje výhody použití online stanovišť, jako je možnost využití multimediálních zdrojů a snadné strukturování obsahu. Uvádí praktické…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. et Mgr. Tatiana Tupá Bírešová
Žáci si prostřednictvím moderních aplikací vyzkouší simulaci plánování Vídeňského kongresu, pochopí důležitost diplomacie a koordinace v mezinárodních jednáních a naučí se používat nástroje pro plánován…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Pavel Žalský
V dnešní době je pro nás umění často zdrojem estetického potěšení, sdělením určitého poselství nebo vyjádřením politického či společenského protestu. Málokdo z nás chodí do galerií obdivovat obrazy a sochy, ač nám…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. et Mgr. Tatiana Tupá Bírešová
Výuková aktivita seznamuje žáky a žákyně s konceptem a principy orální historie. Zaměřuje se na poukázání možných rozdílů mezi „oficiálním“ historickým příběhem a příběhem, který je předáván v rodinn…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. et Mgr. Tatiana Tupá Bírešová
Výuková hodina je zaměřena na téma Keltové. Žáci a žákyně se dozvědí základní informace o Keltech a jejich způsobu života a boje, keltském náboženství, osídlení v Čechách a v Evropě. Aktivita je založena na principech kritického čten…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Pavel Žalský
Znalost slavných osobností spojených s historií města, v němž se žáci vzdělávají, patří nejen k základnímu očekávanému přehledu, ale jde také o jeden z prvků místně zakotveného učení, který může žákům pomoci budovat si…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Pavel Žalský
Žáci pracují s obrazy jako s historickými prameny, z nichž odvozují vnímání kolonialismu evropskými velmocemi a využívají k analýze zdrojů virtuální nástěnku nebo grafický editor. Aktivitu je vhodné zařadit až poté, co již ž…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Pavel Žalský
Středověk si většina lidí stále představuje jako věk temnoty a šedi, v němž každá bitva představovala ohromný masakr za účasti polonahých svalnatých mužů otáčejících se s mečem s téměř taneční ladností. A co teprve horký olej, zá…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Pavel Žalský
I počítačové hry se stávají zajímavými a propracovanými zdroji poznání v hodinách dějepisu. Ač nám mnohdy organizační, finanční a technické podmínky neumožňují plné verze her nainstalovat, lze využít alespoň jejich trailery…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Pavel Žalský
Žáci prostřednictvím virtuální prohlídky katedrály svatého Víta, Václava a Vojtěcha na Pražském hradě rozpoznávají znaky gotického slohu a vytváří si tak na příkladu naší nejslavnější katedrály…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Pavel Žalský
Pomníky a sochy jsou součástí veřejného prostoru, kterou mnohdy vnímáme spíše mimochodem a jako samozřejmost – pokud nejde o nová nebo provokativní díla. Všechny pomníky s sebou nesou určité poselství a příběh spojený s…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Pavel Žalský
Většina z nás zná panteon Národního muzea nebo Slavín na Vyšehradském hřbitově a máme povědomí o tom, proč je důležité připomínat si významné osobnosti spojené s naší historií. Samotná otázka, kdo má b…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Pavel Žalský
Simulační hry žákům nabízí rozsáhlou paletu možností, jak se aktivně zapojit do poznávání minulosti. V rámci projektu Mused.com vznikly zatím tři betaverze simulačních her využívajících generativní umělou inteligenci, která nem…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Pavel Žalský
Simulační hry žákům nabízí rozsáhlou paletu možností, jak se aktivně zapojit do poznávání minulosti. V rámci projektu Mused.com vznikly zatím tři betaverze simulačních her využívajících generativní umělou inteligenci, která nem…
článek
NPO 3. 1 DIGI
Autor: Mgr. Pavel Žalský
Simulační hry žákům nabízí rozsáhlou paletu možností, jak se aktivně zapojit do poznávání minulosti. V rámci projektu Mused.com vznikly zatím tři betaverze simulačních her využívajících generativní umělou inteligenci, která nem…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. et Mgr. Tatiana Tupá Bírešová
Aktivita je založena na tvorbě propagandistického komunistického plakátu z období padesátých let dvacátého století. Žáci samostatně vytváří propagandistický leták, o kterém si myslí, že by mohl být reálně použit v dan…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: MUNI PHIL
Materiál se zabývá každodenním životem měšťanské společnosti 19. století s důrazem na osobní hygienu, sanitární zařízení a městskou hygienu. Představuje vývoj a problémy spojené s urbanizací na příkladu asanace Brna (1896-1916).
cvičení
Autor: MUNI PHIL
Vzdělávací materiál se zaměřuje na význačné osobnosti českého cestovatelství – Friče, Eliášovou a Welzla. Skrze jejich cestopisy se žáci dozvídají o různých zemích a kulturách na přelomu 19. a 20. století a zkoumají dobov…
cvičení
Autor: MUNI PHIL
Materiál se zaměřuje na tři významné osobnosti z meziválečného Brna: Jiřího Mahena, Bohuslava Fuchse a Arna Nováka, a jejich vliv na město a kulturu v 20. století. Materiál obsahuje dobové dokumenty a podporuje kritické myšlení žáků.
cvičení
Autor: MUNI PHIL
Výukový materiál se zaměřuje na roli propagandy a manipulace s informacemi v souvislosti s Černobylskou jadernou katastrofou. Žáci jsou zapojeni do příběhu, který jim umožňuje nahlédnout do dobových pohledů a kriticky analyzovat politickou propagandu a vliv na veřejnost. 
cvičení
Autor: MUNI PHIL
Materiál se zaměřuje na likvidaci klášterů a řeholního života v dubnu 1950 v kontextu totalitní společnosti, zdůrazňuje hodnotový přístup, využívá autentické materiály a výpovědi k hlubšímu porozumění tématu.
cvičení
Autor: MUNI PHIL
Materiál pojednává o židovské migraci do Palestiny v roce 1940, s důrazem na tragické události spojené s potopením lodi Patrie v haifském přístavu. Dvě verze kurzu (45 min a 90 min) umožňují učitelům flexibilitu výuky, a druhá verze zahrnuje odborné…
cvičení
Autor: MUNI PHIL
Výukový materiál představuje proměny vnímání krajiny od baroka po 20. století. Neomezuje se pouze na krajinu samotnou, ale také na její zobrazení v umění. Žáci se seznámí s různými uměleckými přístupy k této tématice…
cvičení
Autor: Pavel Žalský
Přes 1900 let je v historickém centru Říma k vidění Trajánův sloup, který nám může posloužit jako jeden z historických pramenů o životě Římanů. Žáci s pomocí webové aplikace zkoumají části vlysů na sloupu, které popisují a dávají…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Pavel Žalský
Žáci se s pomocí volně dostupné virtuální reality přenesou do slavné Sixtinské kaple ve Vatikánu, studují fresky a uvědomují si kontextu uměleckého směru renesance. Zjišťují, jaké motivy pro svou tvorbu umělci v té době volili a že i v tak v…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Pavel Žalský
V aktivitě žáci v pracovních skupinách prozkoumávají portál s 3D archeologickými rekonstrukcemi klasických Athén vybudovaných po řecko-perských válkách. Jejich cílem je zjistit, které slavné budovy byly v této době postaveny a i…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Pavel Žalský
Slavný belgický komiks Tintin se dočkal mnoha vydání a výtisků, jeho díl o dobrodružství v Kongu však způsoboval ve druhé polovině 20. st. poměrně velký rozruch a proběhlo dokonce několik soudů ohledně jeho omezení nebo úplného zákazu. V kontextu…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: PhDr. Hana Havlínová Ph.D.
Žáci při přípravě hádanky zaměřené na odhalení historické osobnosti českých dějin pracují s vyhledanými informacemi, posuzují jejich významnost a vybírají klíčová slova, která danou osobnost charakterizují. Zvolená kl…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Martin Volný
Lekce problubuje digitální a mediální gramotnost žáků a rozvíjí jejich kritické myšlení. Žáci pracují s konkrétní událostí a jejím mediálním obrazem. Identifikují narativ šířený v čl…
článek
NPO 3.1 DIGI