Nabídka vzdělávacích zdrojů

Autor: PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.
Zásadním zdrojem bude pro tento seriál publikace autorek Wendy Heydorn a Susan Jesudason Decoding Theory of Knowledge for the IB Diploma (2013). Tyto autorky definují argumentaci následovně: „Logická, souvislá, přesvědčivá a přesná diskuse založená na důkazech a otevřen…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Veronika Korbelová, Pavlína Jurzykowská
Cílem této výukové aktivity je zvládnout jednoduchou konverzaci o oblíbených či neoblíbených aktivitách a kroužcích. Žáci se naučí časovat sloveso umět (können) a pracují s předpřipravenou tabulku Microsoft Excel, díky které se dozv…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Veronika Korbelová
Úkolem žáků je pomocí aplikace „Strange Garden“ nafotit oblíbená místa ve škole / i školní pomůcky, popsat je a vytvořit na základě nafocených míst a předmětů prezentaci. Aktivita rozvíjí zábavnou formou jejich jazykové…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: PhDr. Hana Havlínová Ph.D., Martin Müller
Místně zakotvené učení je metodou, která klade důraz na propojení vzdělávání s konkrétní lokalitou a využití mezipředmětových vztahů. Žákům tak poskytuje smysluplný kontext a může zvýšit jejich zájem o historii naší…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Jiří Vančura
V článku představíme americkou webovou aplikaci Desmos, která bezplatně nabízí vzdělávací obsah v oblasti matematiky. Obsah zapadá do kurikula střední školy a druhého stupně základní školy. Na rozdíl od mnohých dalších…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: David Nekola
Žáci vytvářejí on-line kvíz na vybraný (nejen) gramatický jev v cizím jazyce. Vytváření kvízu vyžaduje hlubší porozumění danému tématu a představivost. Žáci rozvíjejí digitální kompetence nejen samotnou…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Jitka Jandová
Tento článek vznikl jako úvodní vhled do možností realizace experimentu ve výuce fyziky ve všech stupních vzdělávání. Shrnuje základní výhody a nevýhody jednotlivých typů experimentu a obsahuje aktuální informace a odkazy souvisej…
článek
Autor: Lukáš Borovička
Návrh vyučovací hodiny zaměřené na hodnocení poezie, v širším pojetí (zejména rozšířený vzorek respondentů) je možné využít i pro školní projekt. Obsahuje i teoretické zdůvodnění, proč je podstatné v hodinách…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Markéta Adamcová
Článek odkazuje na výukovou aktivitu, jež má projektový charakter. Propojuje hned několik vzdělávacích oblastí a umožňuje aplikaci znalostí z českého jazyka v praxi. Žáci se po teoretickém úvodu ve škole pustí do vlastního terénní…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Petr Vraný
Vytvoření osobního rozpočtu zábavnou formou pomocí on-line aplikace, tabulkového editoru a varianty za použití papíru a kalkulačky. Díky použití jednoduchých digitálních nástrojů dochází k rozvíjení finanční a digitá…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Pavlína Jurzykowská
Rozpoznávání nenávistných projevů na sociálních sítích. Výstupem je aktivizace citlivosti žáků vůči předsudkům a zjednodušujícím soudům o společnosti (zejména o menšinách) na sociálních sítích. Pro…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Ladislava Whitcroft
Lekce AI v akci je zaměřená na prozkoumání a kritické zhodnocení umělé inteligence (AI), blíže se pak věnuje AI, která je určená k psaní textů. Hlavní část lekce staví na otázkách, které formulují a kladou samotní žá…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Pavla Marečková
Po vydání Dodatku ke Společnému evropskému referenčnímu rámci pro jazyky v roce 2020 představuje jazyková mediace často diskutované téma. Zatímco v mnohých evropských zemích je mediace již více než 20 let vnímána jako stěžejní č…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Pavlína Jurzykowská
Tato výuková aktivita se zaměřuje na zopakování základních frází a slovní zásobu, kterou může žák/žákyně použít při představování se ve francouzštině. To znamená říci jméno, bydliště, věk, datum narození…
článek
Autor: David Nekola
Jde o výukovou lekci zaměřenou na opakování zvoleného tématu nebo seznámení se s novým učivem formou online kvízu, který tvoří žáci. Kvíz by měl postihnout základní obsah daného tématu. Tato lekce je koncipována na vý…
článek
Autor: Lukáš Borovička
Ukázka rozboru textu na sociální síti Instagram z perspektivy tzv. komunikační nauky o českém jazyku. Žáci v ní pracují s takovými texty, se kterými se patrně mimo školu běžně setkávají, ale vnímají je bez náležité reflexe.…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Lukáš Borovička
Aktivita se zaměřuje na procvičování úprav textů (například převedení rýmovaného sdělení do nerýmovaného, převedení "smutné" básně na "veselou"). Podobné úpravy jsou zpravidla časově náročné, pokud nevyužijeme možností…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Pavlína Jurzykowská
Tato výuková aktivita provede vaše žáky tématem PROPAGANDA pomocí nástrojů založených na principech neuronových sítí a umělé inteligence. Díky podobným aplikacím naučíte svoje žáky vybrat si nejrychlejší a…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Ladislava Whitcroft
V sérii článků o digitální dílně psaní představím různé způsoby, kterými se dají do dílny psaní integrovat digitální technologie tak, aby docházelo k rozvoji digitálních kompetencí žáků. V prvním díle…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Hana Mahnelová
Laboratorní protokol je nedílnou součástí výstupu praktických cvičení z chemie. Materiál obsahuje návod, jak s dětmi připravit v digitálním prostředí vlastní šablonu, kterou budou využívat a následně ukládat, případně sd…
článek
Autor: Ladislava Whitcroft
Důležitou součástí tvůrčího procesu, a tedy i dílny psaní, je sbírání inspirace a příprava na vlastní tvorbu. Jelikož se digitální technologie staly součástí našich životů, je více než pravděpodobné, že je žáci budou využ…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Pavlína Jurzykowská
Tato výuková aktivita provede vaše žáky tématem „propaganda kdysi a dnes“ pomocí digitálních nástrojů pro reverzní vyhledávání. Pomocí podobných aplikací naučíte svoje žáky rozpoznat propagandu v reáln…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Lukáš Borovička
Příspěvek představuje plán vyučovací hodiny se zaměřením na analýzu nenávistných projevů na internetu. Žáci analyzují konkrétní diskuzi pod článkem na vybraném zpravodajském portálu.
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Lukáš Borovička
Příspěvek představuje plán vyučovací hodiny se zaměřením na nácvik argumentace. Pracuje se s elektronickou databází argumentů, elektronickým uměleckým textem a také s chatem s umělou inteligencí. V této hodině jsou názorně ukázány limity uměl…
článek
digitální gramotnost
umělá inteligence
argumentace
NPO 3.1 DIGI
Autor: neuveden
  Aktivita z online příručky „V digitálním světě“ poskytuje žákům příležitost, aby si uvědomili, proč je dobré mít čas strávený v online prostoru pod kontrolou. Součástí lekce je dvouminutové animované video, podrobný popis aktivity…
článek
Autor: neuveden
  Aktivita z online příručky „V digitálním světě“ vezme žáky na výlet do historie počítačů a internetu.  Součástí lekce je dvouminutové animované video, podrobný popis aktivity se zkušenostmi učitelů z praxe, informační texty pro…
článek
Autor: neuveden
  Aktivita z online příručky „V digitálním světě“ seznámí žáky s fungováním internetovýách vyhledávačů.  Součástí lekce je dvouminutové animované video, podrobný popis aktivity se zkušenostmi učitelů z …
článek
Autor: neuveden
  Aktivita z online příručky „V digitálním světě“ žákům ukazuje, co to znamená, když počítač napadne vir a jak mohou svá zařízení chránit.  Součástí lekce je dvouminutové animované video, podrobný popis aktivity se zku…
článek
Autor: neuveden
  Aktivita z online příručky „V digitálním světě“ seznamuje žáky s možnostmi tvorby na internetu a upozorňuje na úskalí, která mohou autora potkat.  Součástí lekce je dvouminutové animované video, podrobný popis aktivity se zkušenostmi…
článek
Autor: neuveden
  Aktivita z online příručky „V digitálním světě“ se věnuje tématu sociálních sítí. Žáci mají možnost, aby si uvědomili rizika, která jsou se sociálními sítěmi spojená a dozvědí se, proč by si měli chránit svoje…
článek