Nabídka vzdělávacích zdrojů
Autor: PaedDr. Štěpánka Vondrášková
Lekce je zaměřena na procvičování sčítání a odčítání do 5 prostřednictvím rozmanitých aktivit, které propojují pohyb, hudbu a práci s interaktivními nástroji, jako jsou tabule, sešity a tablety. Aktivity jsou pečlivě střídá…
Autor: PaedDr. Štěpánka Vondrášková
V hodině se žáci zaměří na procvičování základních matematických operací (sčítání, násobení, odečítání) s využitím pravidla přednosti operací. Žáci pracují ve dvojicích, vyplní na základě…
Autor: Mgr. Zdeňka Lišková
Cílem této aktivity je analýza vlastností lineární funkce s využitím webové aplikace Graspable Math. Aplikace je propojena s programem Geogebra, který žáci v této aktivitě využívají k analýze vlastností lineární funkce …
Autor: PaedDr. Štěpánka Vondrášková
Simulátor „Hra s čísly do 20“ od PhET je zábavný interaktivní nástroj určený pro mladší děti, který pomáhá rozvíjet základní matematické dovednosti v oblasti počítání, konkrétně sčítá…
Autor: Mgr. Zdeňka Lišková
Cílem této aktivity je procvičit algebru a algebraické výrazy s využitím webové aplikace Graspable Math. Aplikace je velmi propracovaná a nabízí příklady s rovnicemi, ale i grafy. Je založena na principu posouvání jednotlivých částí vý…
Autor: Mgr. Hana Mahnelová Ph.D.
Ukázat žákům co nejpřesněji, že podíl obvodu kružnice a jejího průměru je vždy konstantní, byl v minulých letech pro vyučující docela obtížný úkol. S příchodem digitálních technologií se situace změnila. Dnes máme možnost si samostatně…
Autor: PaedDr. Štěpánka Vondrášková
Žáci si procvičí a upevní dovednosti v písemném dělení jednociferným dělitelem. Provedou kontrolu výsledků pomocí sestavení tajenky, kterou naleznou zakódovanou v QR kódech. Aktivita je interaktivní a motivující pro žáky, přičemž…
Autor: Mgr. Nikola Kudrnáčová
Metodický materiál je námětem pro vyvození tvorby grafu a tabulky v MS Office Excel pro žáky 4. ročníku ZŠ. Žáci při výuce hlasují, tvoří tabulku a zapisují do ní získané informace. Následně si prostřednictvím funkce &bdquo…
Autor: Mgr. Zdeňka Lišková
Webovou aplikaci Graspable Math můžeme považovat za možnou alternativu metody tužky a papíru. Umožňuje žákům využívat intuitivní a interaktivní prostředí, kde mohou zkoumat, jak matematika funguje, a zároveň rozvíjet flexibilní uvažování.
Autor: Bc. Veronika Procházková
Jak propojit geometrický význam algebraického výrazu s jeho zápisem? Ideální je využití algebraických dlaždic, které nabízí širokou škálu využití od prvního stupně základní školy až po gymnázium. Čl…
Autor: PaedDr. Štěpánka Vondrášková
Žáci se v rámci této aktivity učí vytvářet matematické příklady s čísly do 20 a automatizují si základní početní operace. Při tvorbě příkladů využívají tablety, což zvyšuje jejich motivaci a zapojení. Své příklady…
Autor: Mgr. Zdeňka Lišková
Tato aktivita se zaměřuje na využití robotického programu Robocompass při zobrazení bodů prostřednictvím osové souměrnosti. Jednotlivé kroky konstrukcí lze v programu popisovat i slovně, což žákům umožňuje procvičit slovní vyjadřování v matematice.
Autor: Mgr. Hana Mahnelová Ph.D.
Základní myšlenkou aktivity je vytvoření „hranaté“ hlavy. Hlavu vybraného objektu (člověk, zvíře, hračka) žáci nafotí z pěti pohledů. Obrázky pak v počítačové aplikaci upraví do čtvercového formátu, správně umíst…
Autor: Mgr. Zdeňka Lišková
V této výukové aktivitě žáci pracují s daty, která jsou uvedena ve slovní úloze. Úkolem žáků je tyto informace analyzovat a následně převést tato data z textu do tabulek a grafu a prostřednictvím vhodně zvolených příkazů provádět v…
Autor: Mgr. Zdeňka Lišková
Následující aktivity se zaměřují na využití robotického 3D programu Robocompass při vytváření jednoduchých konstrukcí trojúhelníků prostřednictvím jednoduchých příkazů. Program umožňuje zpětné přehrávání všech…
Autor: Bc. Veronika Procházková
Výuková aktivita pro žáky druhého stupně základních škol rozvíjející digitální kompetence prostřednictvím aplikace Cymath, která slouží především k řešení matematických úloh. Aktivita formou pracovn…
Autor: Mgr. Hana Mahnelová Ph.D.
V internetovém prostředí můžeme nalézt mnoho online kalkulátorů počítajících různé matematické veličiny (zpravidla ve spojení s obsahem) související s rovinnými útvary. Mohou nám tak usnadnit rutinní a často časově náročné…
Autor: Mgr. Hana Mahnelová Ph.D.
Přesně sestrojit kružnici vepsanou trojúhelníku s pomocí pravítka a kružítka je poměrně obtížný úkol. Často se setkáváme se skutečností, kdy kružnice protne některou ze stran trojúhelníka ve dvou bodech a s jinou nemá společný bod. Přesto je…
Autor: Mgr. Hana Mahnelová Ph.D.
Jedním z efektivních a užitečných nástrojů tabulkového procesoru jsou datumové funkce. Pomocí aktivity se žáci seznámí s principem práce procesoru s časovými údaji a vyzkouší si jejich využití na jednoduchých praktických př…
Autor: Bc. Veronika Procházková
Cílem článku je seznámit čtenáře s aplikací Cymath, kterou lze využít na jakémkoli stupni vzdělávání ve výuce matematiky. Aplikace nabízí širokou škálu připravených témat z matematiky, největší výhodou…
Autor: Bc. Veronika Procházková
Výuková aktivita je zaměřena na seznámení se s Pythagorovou větou v rovině a její využití v praktické úloze. Aktivita skládající se ze dvou částí využívá dvou aplikací – matematického softwaru GeoGebra a Google Maps. Klade…
Autor: Mgr. Hana Mahnelová Ph.D.
Žáci v prostředí programu GeoGebra modelují grafy lineárních funkcí, aktivně využívají posuvníky, s jejichž pomocí se grafy dynamicky mění. Na základě experimentování objevují souvislosti koeficientů v předpisu lineární funkce s…
Autor: Ing. Bc. Michaela Rejnová
Jedná se o inspiraci do výuky pro učitele a žáky 2. stupně základní školy, kteří se v první části seznamují s prostředím třídy budoucnosti za využití informačních technologií. Na základě nastudovaných materiálů si žá…
Autor: Kateřina Kašparová
Chcete zpestřit žákům hodinu matematiky? Znáte aplikaci Photomath? Chtěli byste si ověřit, jak rozumí žáci algebraickým výrazům? Pak je tato aktivita dělaná přímo pro vás.
Autor: Mgr. Markéta Adamcová
Aktivita má projektový charakter. Propojuje hned několik oborů a umožňuje aplikaci znalostí z českého jazyka v praxi. Žáci se po teoretickém úvodu ve škole pustí do vlastního terénního výzkumu, který spočívá ve sběru pomístn…
Autor: Bc. Veronika Procházková
Článek slouží jako základní návod k aplikaci Polypad, kterou lze využít na jakémkoliv stupni vzdělávání při výuce matematiky k rozvoji digitálních kompetencí. Aplikace je vhodná ke zkoumání, manipulaci a vizualizaci nejrůzněj…
Autor: Ing. Kateřina Kašparová Ph.D.
Tato aktivita podněcuje žáky k hledání a analyzování procentních slev na internetu pro různé produkty, uvádím konkrétní příklad nákupu pro rodinu Novákových. Žáci se aktivně zapojují do vyhledávání nabí…
Autor: Ing. Kateřina Kašparová Ph.D.
Daná aktivita se zaměřuje na tvoření grafu funkcí pomocí digitálních nástrojů, jako je např. aplikace GeoGebra a aplikace Photomath. Využívá technologie k porozumění, analyzování a interpretaci grafu funkcí.
Autor: Mgr. Hana Mahnelová Ph.D.
Systémy dynamické geometrie přímo vyzývají k badatelsky orientované výuce. Modelováním žáci zkoumají, objevují a ověřují vztahy a vlastnosti geometrických objektů (vzor–obraz) shodného zobrazení osová souměrnost, které…
Autor: Mgr. Zdeňka Lišková
Tento článek je zaměřený na rozvoj digitálních kompetencí u žáků na 2. stupni ZŠ skrze aplikace zaměřené na prostorovou představivost ve 2D a 3D prostoru. V tomto článku je zpracovaný stručný přehled aplikací, které mohou být použité v…