Nabídka vzdělávacích zdrojů
Autor: Martin Müller, Hana Havlínová
Text popisuje aktivitu zaměřenou na naplánování a provedení jednoduchého statistického šetření, které se vztahuje k místu, kde se nachází daná škola. Během aktivity žáci třídí sesbíraná data do přehledný…
Autor: Petra Vaňková
Žáci řeší sled problémových úloh zaměřených na délkovou míru 1 metr za využití malého robota Ozobota. Cílem není seznámit žáky s Ozobotem, ale využít ho jako prostředek k dosažení cíle. Ozobot má pomáhat ž…
Autor: Hana Pilařová
Aktivita seznamuje žáky s možnostmi statistického šetření a je rozdělena do několika hodinových bloků. Skupiny žáků mají nejprve za úkol pomocí měření získat data o svých rozměrech (výška postavy, délka chodidel apod.), která poté…
Autor: Projekt PRIM
Aplikace Tabulka s ovocem napomáhá žákům osvojit si dovednost zpracovávat a evidovat data podle daných podmínek. Úkolem je umístit ovoce do tabulky dle daných kritérií (typ a barva ovoce). Úloha je odstupňována do tří úrovní dle obt…
Autor: EduTV
Žáci mohou po zhlédnutí představované funkce vyzkoušet na nějakých vlastních statistických datech. Vhodné i pro práci ve skupinách.
V tomto krátkém video návodu se učitel i žák jednoduše seznámí s využitím zá…
Autor: Václav Šimandl
Tento příspěvek popisuje námět na aktivitu, kdy žáci samostatně nebo v malých skupinkách zjišťují informace o počtu dívek a chlapců v jednotlivých třídách školy. Tento údaj vyplní do učitelem připraveného dotazníku, jehož všechny…
Autor: Václav Šimandl
Žáci se díky této aktivitě naučí využívat spojnicové grafy pro prezentaci dat zaznamenaných v tabulkovém kalkulátoru. Nejprve si snadno vygenerují informace o teplotách za posledních 24 hodin pro několik meteorologických stanic přímo do listu tabulkov…
Autor: Antonín Jančařík
Cílem článku je představit možnosti prostředí dynamické geometrie (konkrétně programu GeoGebra) na příkladu konstrukce kružnice vepsané a opsané trojúhelníku. Článek se zaměřuje na výhody dynamického prostředí a možnosti využití výpočetn…
Autor: Roman Podlena
Článek popisuje, jak ve výuce využívat dva dostupné online zdroje, které napomáhají žákům řešit rutinní výpočty a odpovídat na základní matematické otázky. Google kalkulačka funguje na stejném principu, jako…
Autor: Dudamath
Aplikace Dudamath nabízí účelné využití při řešení matematických úloh z oblasti aritmetiky, algebry a geometrie, umožňuje žákům vybrat si a použít vhodné digitální nástroje. Tato aplikace napomáhá žákům s pochopením…
Autor: Graspable Math
Webová aplikace Graspable Math napomáhá přirozenému rozvoji digitálních kompetencí žáků při řešení matematických problémů, umožňuje žákům vyřešit úlohu, porovnávat, kriticky hodnotit jednotlivá řešení a diskutovat o…
Autor: PhDr. Zbyněk Filipi, Ph.D., PhDr. Denis Mainz, Ph.D. a Mgr. Jan Fadrhonc
Aktivita je vybrána z připravované učebnice informatiky. Vzhledem k tomu, že na 1. stupni se obsah vzdělávacích oblastí Matematika a její aplikace a Informatika překrývá a doplňuje, vede uvedená aktivita k naplňování uvedeného očekávaného vý…
Autor: Mgr. Martina Štikarovská
Článek představuje jeden z nástrojů programu Smart Notebook – tabulku a popisuje možnosti, jak mohou žáci pomocí něj zpracovávat, třídit a vyhodnocovat data různého formátu. Zmiňuje i inspirativní příklad využití online tabulky k řešení problé…
Autor: Pavla Sýkorová
Článek nabízí inspiraci k využití myšlenkových map ve výuce. Uvedený námět, který je sice vztahován k prvouce, by stejně dobře mohl v rámci mezipředmětových vztahů posloužit jako podklad pro tvoření úloh a formulování otá…
Autor: Markéta Vokurková
Výuková aktivita je založena na skupinové badatelské činnosti žáků. Zadání vede žáky k navržení vlastní tabulky pro záznam informací. Tuto tabulku si žáci mohou navrhnout s využitím digitálních technologií. V případě,…
Autor: Matika.in
Online procvičování úloh z matematiky je založeno na prostředích, které využívá metoda Hejného. Mnoho úkolů je založeno na lgickém myšlení a nestandardních postupech a řešit je mohou i žáci, kteří se s danou metodou ve výuce…
Autor: Hana Havlínová a Lenka Švimberská
Článek představuje komplexní aktivitu, která svým zadáním vede žáky k zamyšlení, které údaje jim chybí k vyřešení daného problému - plánování jednodenního výletu. Žáci získávaj…
Autor: Eva Nováková
Článek v časopise Komenský (číslo 01, ročník 144) na s- 34 - 38 nabízí inspiraci na aktivitu do výuky, která propojuje vzdělávací obsah matematiky, vlastivědy a přírodovědy a poskytuje prostor pro vyhledávání informací z doporučených…
Autor: Eva Nováková
Text na konkrétním příkladu ukazuje, jak lze připravit matematické zadání, které nesměřuje pouze k rutinním výpočtům, ale poskytne žákům prostor k hledání souvislostí. Vede je k posouzení úplnosti dat s ohledem na řešený probl…
Autor: Hana Havlínová, Martina Štikarovská
Článek nabízí inspiraci pro využití digitálních technologií ve výuce (nejen matematiky) a odkazuje na konkrétní aplikace, které jsou ve výuce vyzkoušené.
Autor: Magdalena Málková
V průběhu 20minutové lekce žáci společně zjišťují, které informace potřebují, aby mohli naplánovat výlet. Pro vyhledávání informací vyučující žákům může informace poskytnout. Pro rozvoj digitální kompetence jim doporučí…
Autor: Magdalena Málková
Žáci se učí číst informace z grafu. Zjišťují, jaké jsou nejdelší řeky v České republice? Nejprve podle grafu odhadnou jejich délku a pak si odhad zpřesní a ověří.