Nabídka vzdělávacích zdrojů
Autor: Ladislava Whitcroft
V minulém díle jsme si ukázali, jak žáci mohou sbírat a třídit inspirace k vlastní tvorbě pomocí spisovatelského deníku a sociálního záložkování. Nyní se podíváme, jak jim s hledáním inspirace může pomoci…
Autor: PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.
Příspěvek představuje výukovou aktivitu zaměřenou na práci s neuměleckým textem, konkrétněji s textem odborným. Jako příklad je využito slovníkové heslo na Wikipedii. V této aktivitě žáci rozvíjejí dovednosti efektivního vyhledáván…
Autor: Mgr. Hana Mahnelová Ph.D.
Kalkulátor je dnes běžně dostupnou a využívanou didaktickou pomůckou digitálních technologií. Aktivita prezentuje efektivní práci s nástrojem Tabulka hodnot a jeho užití při ručním sestrojení grafů funkcí.
Autor: Ing. Bc. Michaela Rejnová
Tento výukový materiál má sloužit k inspiraci pro užívání nových médií ve výuce výtvarné výchovy. Žáci se zde učí vytvářet animovaná videa s aplikací Stop Motion Studio. Práce může probíhat v men&scaron…
Autor: Mgr. Martin Volný
Aktivita přibližuje žákům fenomén konspiračních teorií na populárním seriálu Simpsonovi. S pomocí analýzy metodou 5 klíčových otázek a hracích karet, které vytvořil Jeden svět na školách – vzdělávací program…
Autor: Mgr. Pavel Žalský
V aktivitě žáci pracují s online digitalizovanými mapami z 18. a 19. st. a porovnávají s nimi současný stav místa, ve kterém žijí či studují, zároveň si zkouší vytvářet a opravovat vlastní hypotézu o proměně daného místa.…
Autor: Ing. Bc. Michaela Rejnová
Jedná se o inspiraci do výuky pro učitele a žáky 2. stupně základní školy, kteří se v první části seznamují s prostředím třídy budoucnosti za využití informačních technologií. Na základě nastudovaných materiálů si žá…
Autor: Mgr. Pavel Žalský
Aktivita je navržená pro badatelskou hodinu dějepisu, v níž žáci s pomocí virtuální reality samostatně analyzují a interpretují různé funkce katedrály na příkladu chrámu sv. Víta v Praze. Hodinu lze zařadit do výuky o středověké společnosti a…
Autor: Mgr. Martin Volný
Cílem lekce je pomoci žákům zapojit se do života občanské společnosti a překonat nedůvěru ve vlastní dovednosti i možnosti. Pro konkrétní občanskou inciativu (viz Jak být občanem, nikoli ovčanem I) připraví online kampaň ve formě příspěvku na Instagram, Facebook, příp. Twitter,…
Autor: Mgr. Martin Volný
Na konkrétní občanské inciativě zprostředkované reportáží regionální TV i e-ziny se žák seznámí s nástroji občanské participace a jejich využitím při řešení problémů ve svém nejbližším okolí. V…
Autor: Kateřina Kašparová
Chcete zpestřit žákům hodinu matematiky? Znáte aplikaci Photomath? Chtěli byste si ověřit, jak rozumí žáci algebraickým výrazům? Pak je tato aktivita dělaná přímo pro vás.
Autor: David Nekola
Výuková aktivita je zaměřena na téma průmyslové revoluce. Obsahuje úkoly pro skupinovou práci, které pokrývají vybrané části tohoto významného historického období. Při jejich realizaci dochází k využití různých digit…
Autor: Pavel Konrád
Tento článek je úvahou nad budoucností současné multimediální společnosti, kde se autor zamýšlí nad pojmem digitální kompetence v kontextu vzdělávání. Zároveň se tato esej snaží určit rámec dovedností, které budou…
Autor: Bc. Veronika Procházková
Aktivita ve formě pracovního listu sloužící ke zkoumání grafu kvadratické funkce pomocí aplikace GeoGebra. Úkolem žáků je vytvořit několik konkrétních modelů grafů kvadratické funkce a snažit se přijít na zobecnění v závislosti na daných…
Autor: Mgr. Daniel Mareš
V rámci diskuzí o revizích RVP a aplikace ICT kompetencí do reálné výuky je nutné si uvědomit, že cílem všech těchto snah je implementovat ICT do výuky tak, aby se jejich využití stalo nenucenou a aktivní součástí výuky. Předklá…
Autor: neuveden
Cílem lekce je pomoci žákům zapojit se do života občanské společnosti a překonat jejich nedůvěru ve vlastní dovednosti i možnosti. V jejím průběhu se naučí, jak efektivně komunikovat s klíčovými aktéry o nápadu, který by chtěli ve své škole či obci prosadit,…
Autor: Mgr. Markéta Adamcová
Aktivita má projektový charakter. Propojuje hned několik oborů a umožňuje aplikaci znalostí z českého jazyka v praxi. Žáci se po teoretickém úvodu ve škole pustí do vlastního terénního výzkumu, který spočívá ve sběru pomístn…
Autor: Bc. Veronika Procházková
Článek slouží jako základní návod k aplikaci Polypad, kterou lze využít na jakémkoliv stupni vzdělávání při výuce matematiky k rozvoji digitálních kompetencí. Aplikace je vhodná ke zkoumání, manipulaci a vizualizaci nejrůzněj…
Autor: Mgr. Pavlína Jurzykowská DEA
Výuková aktivita vhodná do hodin češtiny, výchovy k občanství nebo mediální výchovy, obsahuje mnoho „reklamních triků“, které si žáci vyzkouší na vlastní kůži. Naučí se rozpoznávat manipulativní obsah v reklamě…
Autor: Mgr. Markéta Adamcová
Aktivita má projektový charakter. Propojuje hned několik oborů a umožňuje aplikaci znalostí z českého jazyka v praxi. Žáci se po teoretickém úvodu ve škole pustí do vlastního terénního výzkumu, který spočívá ve sběru pomístn…
Autor: Veronika Krátká Špalková
Lekce představuje unikátní výukovou on-line hru Bad News, která má v hráčích vypěstovat odolnost vůči dezinformacím. Na jejím vývoji spolupracovala nizozemská organizace DROG, zaměřující se na boj proti šíření dezinformacemi, s vý…
Autor: Mgr. Hana Mahnelová Ph.D.
Aktivita pro žáky je zaměřena na vyhledávání důvěryhodných internetových zdrojů a získávání informací o účinné látce nejužívanějších léků při virových onemocněních. Kombinuje vyhledávání…
Autor: Ing. Kateřina Kašparová Ph.D.
Tato aktivita podněcuje žáky k hledání a analyzování procentních slev na internetu pro různé produkty, uvádím konkrétní příklad nákupu pro rodinu Novákových. Žáci se aktivně zapojují do vyhledávání nabí…
Autor: Ing. Kateřina Kašparová Ph.D.
Daná aktivita se zaměřuje na tvoření grafu funkcí pomocí digitálních nástrojů, jako je např. aplikace GeoGebra a aplikace Photomath. Využívá technologie k porozumění, analyzování a interpretaci grafu funkcí.
Autor: Mgr. Hana Mahnelová Ph.D.
Systémy dynamické geometrie přímo vyzývají k badatelsky orientované výuce. Modelováním žáci zkoumají, objevují a ověřují vztahy a vlastnosti geometrických objektů (vzor–obraz) shodného zobrazení osová souměrnost, které…
Autor: Mgr. Zdeňka Lišková
Tento článek je zaměřený na rozvoj digitálních kompetencí u žáků na 2. stupni ZŠ skrze aplikace zaměřené na prostorovou představivost ve 2D a 3D prostoru. V tomto článku je zpracovaný stručný přehled aplikací, které mohou být použité v…
Autor: Mgr. Hana Mahnelová Ph.D.
Až příliš často se setkáváme se situací, kdy si žák deváté třídy ZŠ neporadí se základním typem slovní úlohy řešitelné například sestavením rovnice nebo soustavy rovnic. Jejich algoritmické vyřešen…