Autor: Mgr. Hana Mahnelová Ph.D.
Přesně sestrojit kružnici vepsanou trojúhelníku s pomocí pravítka a kružítka je poměrně obtížný úkol. Často se setkáváme se skutečností, kdy kružnice protne některou ze stran trojúhelníka ve dvou bodech a s jinou nemá společný bod. Přesto je…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Hana Mahnelová Ph.D.
Jedním z efektivních a užitečných nástrojů tabulkového procesoru jsou datumové funkce. Pomocí aktivity se žáci seznámí s principem práce procesoru s časovými údaji a vyzkouší si jejich využití na jednoduchých praktických př…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Bc. Veronika Procházková
Výuková aktivita je zaměřena na seznámení se s Pythagorovou větou v rovině a její využití v praktické úloze. Aktivita skládající se ze dvou částí využívá dvou aplikací – matematického softwaru GeoGebra a Google Maps. Klade…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Hana Mahnelová Ph.D.
Žáci v prostředí programu GeoGebra modelují grafy lineárních funkcí, aktivně využívají posuvníky, s jejichž pomocí se grafy dynamicky mění. Na základě experimentování objevují souvislosti koeficientů v předpisu lineární funkce s…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Ing. Bc. Michaela Rejnová
Jedná se o inspiraci do výuky pro učitele a žáky 2. stupně základní školy, kteří se v první části seznamují s prostředím třídy budoucnosti za využití informačních technologií. Na základě nastudovaných materiálů si žá…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Kateřina Kašparová
Chcete zpestřit žákům hodinu matematiky? Znáte aplikaci Photomath? Chtěli byste si ověřit, jak rozumí žáci algebraickým výrazům? Pak je tato aktivita dělaná přímo pro vás.
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Markéta Adamcová
Aktivita má projektový charakter. Propojuje hned několik oborů a umožňuje aplikaci znalostí z českého jazyka v praxi. Žáci se po teoretickém úvodu ve škole pustí do vlastního terénního výzkumu, který spočívá ve sběru pomístn…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Bc. Veronika Procházková
Článek slouží jako základní návod k aplikaci Polypad, kterou lze využít na jakémkoliv stupni vzdělávání při výuce matematiky k rozvoji digitálních kompetencí. Aplikace je vhodná ke zkoumání, manipulaci a vizualizaci nejrůzněj…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Ing. Kateřina Kašparová Ph.D.
Tato aktivita podněcuje žáky k hledání a analyzování procentních slev na internetu pro různé produkty, uvádím konkrétní příklad nákupu pro rodinu Novákových. Žáci se aktivně zapojují do vyhledávání nabí…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Ing. Kateřina Kašparová Ph.D.
Daná aktivita se zaměřuje na tvoření grafu funkcí pomocí digitálních nástrojů, jako je např. aplikace GeoGebra a aplikace Photomath. Využívá technologie k porozumění, analyzování a interpretaci grafu funkcí.
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Hana Mahnelová Ph.D.
Systémy dynamické geometrie přímo vyzývají k badatelsky orientované výuce. Modelováním žáci zkoumají, objevují a ověřují vztahy a vlastnosti geometrických objektů (vzor–obraz) shodného zobrazení osová souměrnost, které…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Zdeňka Lišková
Tento článek je zaměřený na rozvoj digitálních kompetencí u žáků na 2. stupni ZŠ skrze aplikace zaměřené na prostorovou představivost ve 2D a 3D prostoru. V tomto článku je zpracovaný stručný přehled aplikací, které mohou být použité v…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Hana Mahnelová Ph.D.
Až příliš často se setkáváme se situací, kdy si žák deváté třídy ZŠ neporadí se základním typem slovní úlohy řešitelné například sestavením rovnice nebo soustavy rovnic. Jejich algoritmické vyřešen…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Bc. Veronika Procházková
Aktivitu Algebraické dlaždice – mnohočleny lze využít při výuce sčítání a odčítání mnohočlenů v matematice na druhém stupni základní školy. Součástí aktivity je pracovní list obsahující sadu příkladů, kter…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Ing. Kateřina Kašparová Ph.D.
V této výukové aktivitě se žáci seznámí s konceptem rodinného rozpočtu a budou pracovat na vytvoření fiktivního rodinného rozpočtu. Žáci budou využívat internetové vyhledávače ke zjištění informací, týkajících…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Zdeňka Lišková
Hledáte tabulkovou aplikaci, se kterou byste v hodinách matematiky mohli s žáky jednoduše pracovat? Anebo hledáte jednodušší alternativu Excelu? Možným řešením je aplikace Numbers. V tomto článku si ukážeme základní nastavení aplikace a…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Bc. Veronika Procházková
Výuková aktivita určená do hodin matematiky pro žáky základních škol, rozvíjející digitální gramotnost prostřednictvím práce v matematickém softwaru. Žáci pracují s čtyřúhelníky (rovnoběžníky a lichoběžn…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Zdeňka Lišková
Tato aktivita se zaměřuje na práci s daty v tabulce. Žáci pracují s reálnými daty ze statistik Českého statistického úřadu. Úkolem žáků je tyto informace analyzovat a následně vytvářet vlastní tabulky a diagramy ze získaných dat v aplikaci…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Zdeňka Lišková
Cílem této aktivity je porovnání nabídek půjček od bank a nebankovních společností s využitím aplikace Numbers. Žáci budou pracovat s online kalkulačkami na půjčky u jednotlivých typů společností a následně budou analyzovat získaná data. Žáci…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Jiří Vančura
V článku představíme americkou webovou aplikaci Desmos, která bezplatně nabízí vzdělávací obsah v oblasti matematiky. Obsah zapadá do kurikula střední školy a druhého stupně základní školy. Na rozdíl od mnohých dalších…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Graspable Math
Webová aplikace Graspable Math napomáhá přirozenému rozvoji digitálních kompetencí žáků při řešení matematických problémů, umožňuje žákům vyřešit úlohu, porovnávat, kriticky hodnotit jednotlivá řešení a diskutovat o…
aplikace
Autor: geometry.cz
S dynamickým geometrickým softwarem Geogebra se setkal při výuce snad každý učitel matematiky. Geotest je aplikace českých autorů, jejímž jádrem je právě zmíněný software. Učební pomůcka Geotest napomáhá přirozenému rozvoji digit…
aplikace
Autor: Dudamath
Aplikace Dudamath nabízí účelné využití při řešení matematických úloh z oblasti aritmetiky, algebry a geometrie, umožňuje žákům vybrat si a použít vhodné digitální nástroje. Tato aplikace napomáhá žákům s pochopením…
aplikace
Autor: Roman Podlena
Článek popisuje, jak ve výuce využívat dva dostupné online zdroje, které napomáhají žákům řešit rutinní výpočty a odpovídat na základní matematické otázky. Google kalkulačka funguje na stejném principu, jako…
článek
Autor: Antonín Jančařík
Cílem článku je představit možnosti prostředí dynamické geometrie (konkrétně programu GeoGebra) na příkladu konstrukce kružnice vepsané a opsané trojúhelníku. Článek se zaměřuje na výhody dynamického prostředí a možnosti využití výpočetn…
článek
Autor: Václav Šimandl
Tento příspěvek popisuje námět na aktivitu, kdy žáci samostatně nebo v malých skupinkách zjišťují informace o počtu dívek a chlapců v jednotlivých třídách školy. Tento údaj vyplní do učitelem připraveného dotazníku, jehož všechny…
článek
Autor: EduTV
Žáci mohou po zhlédnutí představované funkce vyzkoušet na nějakých vlastních statistických datech. Vhodné i pro práci ve skupinách. V tomto krátkém video návodu se učitel i žák jednoduše seznámí s využitím zá…
video
Autor: Projekt PRIM
Aplikace Tabulka s ovocem napomáhá žákům osvojit si dovednost zpracovávat a evidovat data podle daných podmínek. Úkolem je umístit ovoce do tabulky dle daných kritérií (typ a barva ovoce). Úloha je odstupňována do tří úrovní dle obt…
aplikace
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Autor: Hana Pilařová
Aktivita seznamuje žáky s možnostmi statistického šetření a je rozdělena do několika hodinových bloků. Skupiny žáků mají nejprve za úkol pomocí měření získat data o svých rozměrech (výška postavy, délka chodidel apod.), která poté…
aplikace