DVZ je zaměřen na pochopení pojmu digitální identity s jejími specifikami a problémy, na rizika související s jejím nevhodným uplatňováním, na ovládání digitální identity žáků včetně reagování na rizika zneužití digitální identity v kontextu s digitálními stopami.
DVZ „Digitální identita“ je tvořen modulově (variantně) a obsahuje několik částí: popisy tematických bloků do výuky; pracovní listy pro žáky; prezentace pro seznamování s digitální identitou (výuka a opakování); texty pro žáky; webovou stránku se simulací se zadáváním osobních údajů do e-shopu; texty emailů pro cvičné posouzení narušení digitální identity; metodické informace pro učitele.
Výuka podle DVZ sestává z aktivit popsaných níže v Metodických pokynech.
Typy aktivit žáků:
žáci uvádějí situace a příklady (nebo o nich diskutují), kdy se sami setkali s aplikovanou digitální identitou (řízená diskuse),
žáci se seznámí se základními pojmy digitální identity, se situacemi, ve kterých je nutné chránit identitu, s riziky nevhodného uplatňování (prezentace),
žáci používají pracovní listy (v elektronické nebo tištěné podobě, v cloudu), do kterých zapisují řešení cvičných úkolů a dalších poznatků,
žáci pracují s www stránkou simulující údaje při vytváření účtu ve fiktivní hře,
žáci pracují s obdrženým emailem, který mají posoudit z pohledu ochrany údajů v souvislosti s digitální identitou.
Učitel přizpůsobuje obsah materiálů podle ročníku, ve kterém se žáky pracuje – DVZ je doporučen primárně pro 8. a 9. ročník ZŠ a 1. a 2. ročník SŠ.
DVZ podporuje též samostatnou práci žáka a rozvoj komunikativních dovedností.