Autor: PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.
V této aktivitě žáci pracují s napodobeninou typické neformální komunikace na sociálních sítích, kterou umožňuje například aplikace Fake WhatsApp Chat Generator. Při reflexi takové konverzace reflektují svůj vlastní způsob komunikace.
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Petr Vraný
Žáci analyzují příspěvky a komentáře veřejně známé osobnosti na sociálních sítích za posledních 14 dní. Zaměří se na analýzu obsahu a komentářů. Vzdělávací aktivita rozvíjí kritický přístup k digit…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Petr Vraný
Vzdělávací aktivita se zaměřuje na rozvoj digitálních kompetencí a kritického myšlení. Posuzují se různé typy digitálního obsahu včetně článků, videí a příspěvků na sociálních sítích na základě předem stanoven…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Helena Peřinová
Při této aktivitě se žáci naučí pracovat operovat s pojmy inteligence, umělá inteligence (možnosti použití, výhody, nevýhody), budou pracovat s textem, rozvíjet čtenářskou gramotnost, vyhodnocovat informace, a rozvíjet čtenářskou gramotnost a schopnost diskutovat.
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Pavlína Jurzykowská DEA
V této výukové aktivitě si žáci osvojí, jak bezpečně a efektivně publikovat školní podcast na kanálu YouTube. Aktivita zahrnuje diskuzi o důležitosti ochrany soukromí a bezpečnosti při publikování digitálních obsahů, ilustrovanou příkladem kyber…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.
Aktivita se zaměřuje na porozumění textům vyskytujících se typicky při zakládání účtu na sociální síti (například Facebook). Cílem hodiny je zjistit, do jaké míry poskytovatel využívá osobní údaje žáků. Důležitou…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Pavlína Jurzykowská DEA
Fotografie je srdcem novinářské práce. Klíčovou roli hraje v tisku, na internetu i na sociálních sítích. Je to kouzelná ingredience, která dokáže nejen upoutat čtenáře, ale také mu přinést důležité informace. Ale co se stane, když do hry vstoup…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Ladislava Whitcroft
Tento článek se zabývá problematikou rozeznávání a hodnocení faktů a názorů v digitálním prostředí. V úvodní části se zabývám jazykem faktů a názorů. Dále přináším tipy na aktivity, které jsou…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Pavlína Jurzykowská DEA
Tato výuková aktivita je zaměřena na rozvoj dovedností vedení publicistického rozhovoru pro žáky devátých tříd základních škol nebo nižších ročníků středních škol. Je určena do hodin českého jazyka a do hodin výchovy…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.
V publikaci Stanislava Štěpáníka a kolektivu Školní výpravy do krajiny češtiny (2020) nalezneme i řadu námětů pro výuku zaměřenou na sféru reklamní a mediální komunikace. Reklama podle autorů pro své cíle využívá „mj. ve…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.
V publikaci Stanislava Štěpáníka a kolektivu Školní výpravy do krajiny češtiny (2020) nalezneme i řadu námětů pro výuku zaměřenou na sféru reklamní a mediální komunikace. Autoři vycházejí z konstatování, že „s mediáln…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Pavlína Jurzykowská DEA
Tato výuková aktivita volně navazuje na první díl z cyklu Svět podcastů – račte vstoupit! Lze ji učit samostatně – v hodinách cizích jazyků nebo češtiny, kde se naskýtá prostor pro hru s jazykem. Potřebujete logo, slogan nebo motto vaší třídy? Nebo tř…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Pavlína Jurzykowská DEA
Tato osmidílná výuková aktivita s podtitulem Školní podcast, určená do hodin češtiny a mediální výchovy, promění vaše žáky v rozhlasové spíkry. Aktivita, zahrnující tvorbu pravidelného školního podcastu…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.
Tato výuková aktivita se zaměřuje na tvorbu výkladu. Žáci pracují ve skupinách způsobem podobným tomu, který je typický pro tzv. argumentační esej doporučovanou pro gymnaziální vzdělávání
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Martin Volný
Lekce se zaměřuje na tzv. euromýty, hoaxy, které představují Evropskou unii jako nevěrohodnou a arogantní organizaci, která kombinací manipulativních a direktivních nástrojů vnucuje evropským občanům změnu jejich hodnotové orientace i zažitého životního…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Helena Peřinová
V této výukové aktivitě do hodin anglického jazyka se zaměříme na základy mediální gramotnosti. V úvodu hodiny se podíváme na to, co žáci vědí o falešných zprávách, vysvětlíme si pojem fake news, deep fake a hoax. Potom si…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Petr Vraný
V tomto výukovém materiálu se žáci ponoří do světa etiky a práva v kyberprostoru. Prozkoumají otázky ochrany soukromí, autorských práv a zodpovědného chování na internetu. Materiál je zaměřen na rozšíření digitáln…
článek
Autor: MUNI PHIL
Materiál se zaměřuje na rozpoznání a obranu proti manipulaci. Ukazuje nejčastěji využívané manipulační taktiky, argumentační chyby a rozdíl mezi logickým argumentováním a emocionálním přesvědčováním. Používá reálné…
cvičení
Autor: MUNI PHIL
Materiál podporuje kritické myšlení a schopnost kvalifikovaného rozhodování žáků. Zaměřuje se na propagandistické aktivity spojené se škůdcem mandelinkou bramborovou a využívá autentické dobové zdroje. Prezentuje se jako reportáž novin…
cvičení
Autor: MUNI PHIL
Výuková aktivita představuje žákům problematiku rozhodování a morální psychologie skrze fiktivní situace s hlavním aktérem Adamem. Žáci budou konfrontováni s různými situacemi, ve kterých budou rozhodovat za Adama, což jim umožní zkoumat různ…
cvičení
Autor: MUNI PHIL
Materiál seznamuje žáky s konceptem metafor, zahrnuje základní typy metafor a ukazuje, že jsou součástí běžné komunikace, nejen uměleckých textů.
cvičení
Autor: MUNI PHIL
Cílem tohoto materiálu je poukázat na konkrétní příběhy lidí zapojených do pašování exilové a samizdatové literatury.
cvičení
Autor: Edhance s.r.o.
Výukový materiál se zaměřuje na problematiku online kontaktu s neznámými osobami, zahrnujuje také rizika falešných profilů včetně kybergroomingu a sextingu, a končí důležitým obsahem o bezpečnosti na internetu.
cvičení
Autor: Edhance s.r.o.
Metodika se zabývá digitální stopou, co o nás lze na internetu. Lekce využívá komiks, aby žáci pochopili různé aspekty kyberstalkingu a kyberšikany. Zdůrazňuje oblíbenost sociálních sítí a jejich vliv na chování a tráven…
cvičení
Autor: Edhance s.r.o.
Materiál se zaměřuje na problematiku sdílení citlivých údajů na sociálních sítích. Žáci se učí, jaké informace by neměli na internetu zveřejňovat a diskutují o různých aspektech bezpečnosti na sociálních médiích. Lekce…
cvičení
Autor: Mgr. Martin Volný
Lekce problubuje digitální a mediální gramotnost žáků a rozvíjí jejich kritické myšlení. Žáci pracují s konkrétní událostí a jejím mediálním obrazem. Identifikují narativ šířený v čl…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Pavlína Jurzykowská DEA
Výuková aktivita s podtitulem „Jak na třídní newsletter“, určen do hodin češtiny a mediální výchovy (eventuálně do třídnických hodin), promění vaše žáky v PR asistenty. Tato aktivita, zahrnující tvorbu pravidelného tř…
článek
Autor: Ladislava Whitcroft
V minulém díle jsme si ukázali, jak žáci mohou sbírat a třídit inspirace k vlastní tvorbě pomocí spisovatelského deníku a sociálního záložkování. Nyní se podíváme, jak jim s hledáním inspirace může pomoci…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.
Příspěvek představuje výukovou aktivitu zaměřenou na práci s neuměleckým textem, konkrétněji s textem odborným. Jako příklad je využito slovníkové heslo na Wikipedii. V této aktivitě žáci rozvíjejí dovednosti efektivního vyhledáván…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Pavlína Jurzykowská DEA
Tato výuková aktivita se pomocí skládankového učení a digitální technologie zaměřuje na téma internetových trollů (jejich motivace, techniky a vliv na online komunikaci). Hlavním cílem hodiny je poskytnout žákům znalosti a nástroje potřebné k…
článek
NPO 3.1 DIGI