Autor: Mgr. Martin Volný
Lekce se zaměřuje na tzv. euromýty, hoaxy, které představují Evropskou unii jako nevěrohodnou a arogantní organizaci, která kombinací manipulativních a direktivních nástrojů vnucuje evropským občanům změnu jejich hodnotové orientace i zažitého životního…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Helena Peřinová
V této výukové aktivitě do hodin anglického jazyka se zaměříme na základy mediální gramotnosti. V úvodu hodiny se podíváme na to, co žáci vědí o falešných zprávách, vysvětlíme si pojem fake news, deep fake a hoax. Potom si…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Petr Vraný
V tomto výukovém materiálu se žáci ponoří do světa etiky a práva v kyberprostoru. Prozkoumají otázky ochrany soukromí, autorských práv a zodpovědného chování na internetu. Materiál je zaměřen na rozšíření digitáln…
článek
Autor: MUNI PHIL
Materiál se zaměřuje na rozpoznání a obranu proti manipulaci. Ukazuje nejčastěji využívané manipulační taktiky, argumentační chyby a rozdíl mezi logickým argumentováním a emocionálním přesvědčováním. Používá reálné…
cvičení
Autor: MUNI PHIL
Materiál podporuje kritické myšlení a schopnost kvalifikovaného rozhodování žáků. Zaměřuje se na propagandistické aktivity spojené se škůdcem mandelinkou bramborovou a využívá autentické dobové zdroje. Prezentuje se jako reportáž novin…
cvičení
Autor: MUNI PHIL
Výuková aktivita představuje žákům problematiku rozhodování a morální psychologie skrze fiktivní situace s hlavním aktérem Adamem. Žáci budou konfrontováni s různými situacemi, ve kterých budou rozhodovat za Adama, což jim umožní zkoumat různ…
cvičení
Autor: MUNI PHIL
Materiál seznamuje žáky s konceptem metafor, zahrnuje základní typy metafor a ukazuje, že jsou součástí běžné komunikace, nejen uměleckých textů.
cvičení
Autor: MUNI PHIL
Cílem tohoto materiálu je poukázat na konkrétní příběhy lidí zapojených do pašování exilové a samizdatové literatury.
cvičení
Autor: Edhance s.r.o.
Výukový materiál se zaměřuje na problematiku online kontaktu s neznámými osobami, zahrnujuje také rizika falešných profilů včetně kybergroomingu a sextingu, a končí důležitým obsahem o bezpečnosti na internetu.
cvičení
Autor: Edhance s.r.o.
Metodika se zabývá digitální stopou, co o nás lze na internetu. Lekce využívá komiks, aby žáci pochopili různé aspekty kyberstalkingu a kyberšikany. Zdůrazňuje oblíbenost sociálních sítí a jejich vliv na chování a tráven…
cvičení
Autor: Edhance s.r.o.
Materiál se zaměřuje na problematiku sdílení citlivých údajů na sociálních sítích. Žáci se učí, jaké informace by neměli na internetu zveřejňovat a diskutují o různých aspektech bezpečnosti na sociálních médiích. Lekce…
cvičení
Autor: Mgr. Martin Volný
Lekce problubuje digitální a mediální gramotnost žáků a rozvíjí jejich kritické myšlení. Žáci pracují s konkrétní událostí a jejím mediálním obrazem. Identifikují narativ šířený v čl…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Pavlína Jurzykowská DEA
Výuková aktivita s podtitulem „Jak na třídní newsletter“, určen do hodin češtiny a mediální výchovy (eventuálně do třídnických hodin), promění vaše žáky v PR asistenty. Tato aktivita, zahrnující tvorbu pravidelného tř…
článek
Autor: Ladislava Whitcroft
V minulém díle jsme si ukázali, jak žáci mohou sbírat a třídit inspirace k vlastní tvorbě pomocí spisovatelského deníku a sociálního záložkování. Nyní se podíváme, jak jim s hledáním inspirace může pomoci…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.
Příspěvek představuje výukovou aktivitu zaměřenou na práci s neuměleckým textem, konkrétněji s textem odborným. Jako příklad je využito slovníkové heslo na Wikipedii. V této aktivitě žáci rozvíjejí dovednosti efektivního vyhledáván…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Pavlína Jurzykowská DEA
Tato výuková aktivita se pomocí skládankového učení a digitální technologie zaměřuje na téma internetových trollů (jejich motivace, techniky a vliv na online komunikaci). Hlavním cílem hodiny je poskytnout žákům znalosti a nástroje potřebné k…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Markéta Adamcová
Aktivita má projektový charakter. Propojuje hned několik oborů a umožňuje aplikaci znalostí z českého jazyka v praxi. Žáci se po teoretickém úvodu ve škole pustí do vlastního terénního výzkumu, který spočívá ve sběru pomístn…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Pavlína Jurzykowská DEA
Výuková aktivita vhodná do hodin češtiny, výchovy k občanství nebo mediální výchovy, obsahuje mnoho „reklamních triků“, které si žáci vyzkouší na vlastní kůži. Naučí se rozpoznávat manipulativní obsah v reklamě…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Mgr. Markéta Adamcová
Aktivita má projektový charakter. Propojuje hned několik oborů a umožňuje aplikaci znalostí z českého jazyka v praxi. Žáci se po teoretickém úvodu ve škole pustí do vlastního terénního výzkumu, který spočívá ve sběru pomístn…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.
Tento článek je metodickým textem zamýšleným jako doprovodný materiál k seriálu zaměřenému na tzv. argumentační esej. Seriál je inspirován pojetím eseje na školách s programem International Baccalaureate, které působí i v Česk…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Lukáš Borovička
Návrh vyučovací hodiny zaměřené na hodnocení poezie, v širším pojetí (zejména rozšířený vzorek respondentů) je možné využít i pro školní projekt. Obsahuje i teoretické zdůvodnění, proč je podstatné v hodinách…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Markéta Adamcová
Článek odkazuje na výukovou aktivitu, jež má projektový charakter. Propojuje hned několik vzdělávacích oblastí a umožňuje aplikaci znalostí z českého jazyka v praxi. Žáci se po teoretickém úvodu ve škole pustí do vlastního terénní…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Pavlína Jurzykowská
Rozpoznávání nenávistných projevů na sociálních sítích. Výstupem je aktivizace citlivosti žáků vůči předsudkům a zjednodušujícím soudům o společnosti (zejména o menšinách) na sociálních sítích. Pro…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Ladislava Whitcroft
Lekce AI v akci je zaměřená na prozkoumání a kritické zhodnocení umělé inteligence (AI), blíže se pak věnuje AI, která je určená k psaní textů. Hlavní část lekce staví na otázkách, které formulují a kladou samotní žá…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Lukáš Borovička
Ukázka rozboru textu na sociální síti Instagram z perspektivy tzv. komunikační nauky o českém jazyku. Žáci v ní pracují s takovými texty, se kterými se patrně mimo školu běžně setkávají, ale vnímají je bez náležité reflexe.…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Lukáš Borovička
Aktivita se zaměřuje na procvičování úprav textů (například převedení rýmovaného sdělení do nerýmovaného, převedení "smutné" básně na "veselou"). Podobné úpravy jsou zpravidla časově náročné, pokud nevyužijeme možností…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Ladislava Whitcroft
V sérii článků o digitální dílně psaní představím různé způsoby, kterými se dají do dílny psaní integrovat digitální technologie tak, aby docházelo k rozvoji digitálních kompetencí žáků. V prvním díle…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Ladislava Whitcroft
Důležitou součástí tvůrčího procesu, a tedy i dílny psaní, je sbírání inspirace a příprava na vlastní tvorbu. Jelikož se digitální technologie staly součástí našich životů, je více než pravděpodobné, že je žáci budou využ…
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Lukáš Borovička
Příspěvek představuje plán vyučovací hodiny se zaměřením na analýzu nenávistných projevů na internetu. Žáci analyzují konkrétní diskuzi pod článkem na vybraném zpravodajském portálu.
článek
NPO 3.1 DIGI
Autor: Lukáš Borovička
Příspěvek představuje plán vyučovací hodiny se zaměřením na nácvik argumentace. Pracuje se s elektronickou databází argumentů, elektronickým uměleckým textem a také s chatem s umělou inteligencí. V této hodině jsou názorně ukázány limity uměl…
článek
digitální gramotnost
umělá inteligence
argumentace
NPO 3.1 DIGI