Tento článek vznikl jako úvodní vhled do možností realizace experimentu ve výuce fyziky ve všech stupních vzdělávání. Shrnuje základní výhody a nevýhody jednotlivých typů experimentu a obsahuje aktuální informace a odkazy souvisej…
Autor: RNDr. Irena Dvořáková, Ph.D., RNDr. Věra Koudelková, Ph.D.
Publikace je k dispozici v elektronické podobě. Uvádí pět aktivit popisujících různé způsoby využití, které byly několikrát ověřeny ve výuce. Publikace se věnuje aktivitám Akustika s PC, Astronomie s PC, Laboratorní práce s počítačem podporovaný…
Článek, který je primárně určen pro učitele, případně žáky s hlubším zájmem o fyziku, stručně shrnuje fyzikální princip termovizního zobrazování. Součástí článku je návrh čtyř žákovských aktivit, které…
Článek popisuje experimenty, kterými měříme tlak ve vzduchu a tlak v kapalině v různých polohách pomocí tlakového senzoru Vernier s připojením k PC. Výsledky měření porovnají žáci s vlastními výpočty.
Aktivita je zaměřena na sluch. Žáci využívají digitálních technologií ke sběru, zpracování a vyhodnocování dat o hlasitosti zvuku v různém typu prostředí. Je zde patrné propojení s dalšími vzdělávacími obory jako je např. V…
Badatelsky orientovaný soubor úloh ke skupinové výuce s využitím měřicího systému Pasco obsahuje i úlohu k měření hlučnosti ve třídě. Žáci pracují se systémem SPARKvue, který je k dispozici zdarma k využití na smartphonech nebo tabletech. V…
Součást kompletu Astronomia k výuce astronomie: Přehledný obraz Sluneční soustavy. Vývoj názorů na Sluneční soustavu. Teorie vzniku soustavy. Charakteristiky planet. Porovnání planet.
Materiál umožňuje využít webové stránky jako rychlý…
Žák používá technologie nejen jako zdroj informací, ale také na záznam své práce.
Výukový materiál se skládá ze dvou částí. První (EXPERIMENT) obsahuje experimentální část, ve které žáci pracují…
DVZ je velmi vhodné k samostudiu žáků i v práci ve skupinách s využitím digitálních technologií. DVZ obsahuje výklad principu hydraulických zařízení a animaci funkce hydraulického zvedáku. Následně žáci vyhledají pomocí…
Žák pracuje s programem na měření tlaku, zaznamenává data, pracuje s grafem.
Návod k experimentálním ověřením závislosti hydrostatického tlaku na hloubce a hustotě kapaliny.
Žák sám nastavuje parametry experimentu, odečítá hodnoty a řeší problémy. Simulace ukazuje vliv hustoty tekutiny a gravitace na hydrostatický tlak, využití hydrostatického tlaku ve spojených nádobách, v hydraulických zařízeních.
Simulace vlastností a šíření zvuku. Zvuk jako vlnění. Pozorování zvuků různé frekvence a intenzity.
Aplikace umožňuje znázornění a interaktivní ovládání simulací fyzikálních jevů. Žáci tak mohou získat představu o…
Simulace vzájemného působení el. nábojů při dotyku balonku stěny nebo šatů.
Žáci upevňují svůj vztah k digitálním technologiím prostřednictvím ovládání simulace fyzikálního jevu vytvořené v aplikaci PHET.
Žák použ…
Simulace umožňuje vytvořit si model vlastní sluneční soustavy ze 2, 3 4 těles a sledovat parametry jejich pohybu.
Aplikace umožňuje znázornění a interaktivní ovládání simulací fyzikálních jevů. Žáci tak mohou získat představu o možnostech počí…
Simulace dějů v elektrickém obvodu : tok elektronů v obvodu, změny teploty rezistoru, závislost směru proudu na zapojení zdroje.
Aplikace umožňuje znázornění a interaktivní ovládání simulací fyzikálních jevů. Žáci tak mohou získat představu o…
Žák sám nastavuje parametry experimentu, čte v grafech.
Simulace pohybu panáčka, propojená s grafickým záznamem dráhy, rychlosti a akcelerace.
Žák si sám nastavuje parametry experimentu, modeluje různé situace a čte hodnoty z grafů. Vyžaduje java script.
Ukazuje síly působící na těleso při pohybu po vodorovné a nakloněné dráze. Graf ukazuje síly, práci a energii.
Žák sám nastavuje parametry experimentu, čte grafy.
Ukazuje síly působící na těleso při pohybu po vodorovné a…
Ukazuje síly působící na těleso při stěhování . Graf ukazuje síly působící na těleso.
Simulace skládání sil stejného nebo opačného směru. Žák sám nastavuje parametry experimentu, čte měřené veličiny.
Simulace ukazuje síly…
Aplikace umožňuje sestavit jednoduchý i větvený obvod , připojit ampérmetr a voltmetr a znázornit skutečný i konvenční směr proudu.
Žák sám sestavuje obvod, nastavuje parametry do simulace, měří fyzikální veličiny.
Simulace umožňuje sestavit jednoduchý i větven…
Pomocí simulace jsou vysvětleny pojmy rovnováha, rameno páky, moment síly.
Žák si sám nastavuje parametry experimentu a objevuje fyzikální zákonitosti.
Pomocí simulace jsou vysvětleny pojmy rovnováha, rameno páky, moment síly.
Simulace ohřívání a chlazení těles, přenosu energie a zákona zachování energie.
Aplikace umožňuje znázornění a interaktivní ovládání simulací fyzikálních jevů. Žáci tak mohou získat představu o možnostech počí…
Simulace Ohmova zákona.
Žáci upevňují svůj vztah k digitálním technologiím prostřednictvím ovládání simulace fyzikálního jevu vytvořené v aplikaci PHET.
Žáci pomocí této aplikace hledají nebo ověřují vztahy mezi důležit…
Simulace mapování magnetického pole pomocí kompasu a měřiče magnetické indukce. Simulace chování kompasu v magnetickém poli Země.
Žák používá aplikaci jako prostředek ke znázornění a pochopení fyzikálních jevů.
Simulace popisuje vzájemné působení magnetu a kompasu, jak lze zesílit magnetické pole a princip elektromagnetu.
Žák používá aplikaci jako prostředek ke znázornění a pochopení fyzikálních jevů.
Simulace popisuje vliv gravitační síly na oběžnou dráhu Země, Měsíce a orbitální stanice.
Aplikace umožňuje znázornění a interaktivní ovládání simulací fyzikálních jevů. Žáci tak mohou získat představu o možnostech počí…
Simulace odrazu a lomu světla, funkce čoček a souvislosti polohy objektu, čočky a obrazu.
Aplikace umožňuje znázornění a interaktivní ovládání simulací fyzikálních jevů. Žáci tak mohou získat představu o možnostech počítačových modelů a jejich shodě s…
Žák nastavuje parametry experimentu a snaží se tak vyřešit úkol.
Simulace vlastností elektrického pole a působení elektrických sil.Hra využívající popisu elektrického pole. Puk je elektricky nabité těleso.